× تصاویر و سفرنامه های تور های زمستان 97

سفرنامه تور کاشان گردی (گروه دوم) مورخ 97/11/19

بیشتر
5 سال 2 ماه قبل - 5 سال 2 ماه قبل #2104 توسط travelloug
سفرنامه تور کاشان گردی (گروه دوم)
مورخ 97/11/19
راهنما: علیرضا تراب زاده



لفظ کاشان و کاشانه به لغت‌های قدیم معبد و جایگه جشن و دلاسائی بود
ایران با تاریخ کهن خود جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جای داده ، جاذبه هایی از دوره های مختلف که هر کدام دنیایی از جذابیت های معماری اند . کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که با آثار تاریخی جذابش از معروف ترین شهرهای گردشگری ایران به شمار می رود و ما قرار بود كه در يك صبح زمستان سفري يك روزه به كاشان و بازديدي از جاذبه هاي اين شهر زيبا و تاريخي داشته باشيم . حدود ساعت 4:30 بود رسيدم دفتر . با آرمان رفتيم بالا و وسايل لازم رو برداشتيم و اومديم پائين ، ماشين كاپيتان قنبري هم اومده بود و وسايل رو گذاشتيم توي ماشين و همسفرا يكي يكي از راه رسيدن، پيك و همسرش ،‌ محسن و همسرش ، دوتا طاها ، دوتا محمد ، دوتا چوپاني ، دوتا حسين پور ، خانواده آقاي ثاقب ، خانم ناصحي پور و ... يكي يكي همه از راه رسيدن و سوار شدن و راه افتاديم . قرار شد استراحتي تا صبحانه داشته باشيم كه هزار الله اكبر هيچكس خوابش نميومد و همه بمب انرژي بودن . رسيديم به رستوران و براي صرف صبحانه پياده شديم و صبحانه كاملي رو با نان بربري تازه نوش جان كرديم . تولد طاها بود و دوستانش براش سنگ تموم گذاشتن و با تزئين اتوبوس با بادكنك و كيك و شمع و طنين ترانه تولدت مبارك ، طاها رو غافلگير كردن و لحظات شيريني رو خلق كردن . بعد از اينكه مراسم تولد تموم شد ، طبق روال همه اجراها ، مراسم معارفه شروع شد و همسفران اومدن و خودشونو معرفي كردن و درباره خودشون صحبت كردن ، خانم شيرازي ، ميلاد عزيز ، يكتا ، خانواده رسوليان فر ، نيوشا گلرنگ و تك تك دوستان عزيزتر از جان كه مجال نام بردن همه نيست ... خلاصه ساعت هنوز 10 نشده بود كه رسيديم كاشان كمي در مورد خانه عامري ها و طباطبائي ها و خانه هاي تاريخي كاشان صحبت كرديم و براي بازديد از خانه عامري ها بود كه ساعت 10:15 از اتوبوس پياده شديم و تا ساعت 11 خانه عامري ها رو ديديم . خانه عامري ها بزرگترين خانه تاريخي كاشانه كه 85 تا اتاق داره و مساحتش 7 هزار متر مربع و قدمتش به دوران زنديه ميرسه ،‌ بزرگترين بادگير كاشان در خانه عامري ها قرار داره و اين خانه تاريخي مثل خانه هاي تاريخي ديگر در محله سلطان مير احمد واقع شده .



بازديد مون كه تموم شد به سمت حمام سلطان امير احمد حركت كرديم .
در گوشه اي از خيابان علوي و در محله سلطان مير احمد حمامي به نام حمام سلطان امير احمد قرار داره كه يكي از زيباترين حمام هاي ايرانيه كه نامش رو از امامزاده مجاور خود گرفته است و ما اين اثر بي نظير با وسعت 1102 متر مربع و پشت بام زيبايش را بازديد كرديم و به سمت خانه عباسي ها حركت كرديم و براي صرف ناهار آماده شديم . ساعت 12 بود كه وارد رستوران شديم و بعد از پذيرايي با شربت به طرف سالن رفتيم و مهياي خوردن ناهار شديم


ساعت 2 بعد از ظهر بعد از صرف ناهار به سمت خانه طباطبائي رفتيم كه اونجارو هم ببينيم . پس از تهيه بليط وارد خانه طباطبائي ، عروس خانه هاي ايران شديم . خانه تاريخي زيبا با وسعت 4730 متر مربع و معماري ايراني منحصر بفرد كه متعلق به حاج سيد جعفر طباطبائي نطنزي تاجر فرش كه فرش هاي نفيس رو به روسيه و هند صادر ميكرد و در سال 1250 ه.ق تصميم ميگيره كه اين خونه رو بسازه و از استاد معمار علي مريم كه از هنرمندان برجسته دوره قاجار بود درخواست ميكنه كه اين خانه مجلل رو براش بسازه و 10 سال طول كشيد تا ساخته شد . يكي از ويژگي هاي جالب اين خانه تاريخي معماري منحصر بفرد اين بنا ،‌ معماري درونگرا و حجاب دار به جهت ديد نداشتن از بيرون به درون خانه و به شيوه ي گودال باغچه براي مقابله با خطر زلزله و همچنين مقابله با گرماي كوير كاشان در تابستان در خانه بوده است . تا ساعت 3 گشتي زديم و عكسهاي يادگاري گرفتيم و به سمت درب خروجي رفتيم و از آن خارج شديم .





سوار اتوبوس شديم و به سمت مسجد آقا بزرگ حركت كرديم تا اين شاهكار سلسله قاجار رو بازديد كنيم . همونطور هم كه قبلا اشاره شد كاشان شهري غني از نظر آثار تاريخي است و در هر گوشه ي شهر مي توان نمونه و اثري تاريخي يافت . مسجد آقا بزرگ يكي از ديدني ترين جاذبه هاي اين شهره كه در كوچه اي به همين نام قرار داره و به راحتي در دسترس قرار داره و متعلق به ملا مهدي نراقي است كه يكي از مراجع تقليد شيعه در گذشته بوده و به آقا بزرگ شهرت داشت . آنچه كه اين مسجد را تماشائي جلوه ميدهد تزئينات و عناصر نفيس بكار رفته در اين مسجده كه هر چشمي رو به خود خيره ميكنه . از مقرنس كاري هاي سر در مسجد گرفته تا گچ بري ظريف و كاشي كاري چشم نواز و گنبد مسجد همه زيبا و ديدني بود .








ساعت 4 عصر بود كه بازديدمون تموم شد و سوار اتوبوس شديم و حركت كرديم . قبل از خروج از كاشان توقف كرديم و آب جوش تهيه كرديم . بعد از پذيرايي مختصر به مسيرمون ادامه داديم و بعد از ثبت ساعت در پليس راه هنوز 5 نشده بود كه از شهر تاريخي و زيباي كاشان خارج شديم . و انرژي بيكراني در فضائي پر از نشاط موج ميزد تا به مجتمع مهر و ماه رسيديم و ساعتي توقف كرديم و بعد از استراحت مجددا به راه افتاديم و حدود ساعت 9 شب بود كه به ميعادگاه هميشگي البرز من رسيديم و با همسفران خداحافظي كرديم و آرزو كرديم باز هم با هم همسفر بشيم و در نهايت به قول سعدي شيرين سخن :
هر كه سفر نمي كند ، دل ندهد به لشكري
Last edit: 5 سال 2 ماه قبل by travelloug.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

زمان ایجاد صفحه: 0.131 ثانیه