× تصاویر و سفرنامه های تور های تابستان 97

سفرنامه تور کوهنوردی شاه کرم مورخ 97/6/16

بیشتر
5 سال 7 ماه قبل #1992 توسط travelloug
سفرنامه تور کوهنوردی شاه کرم
مورخ 97/6/16
راهنما: مریم فرزام


وقتی کوه را بفهمی و بشناسی ، زاویه دید متفاوتی خواهی داشت و کوه معنی دیگری می دهد برایت . در هر شرایطی به او مراجعه کنی آرامشی به تو می دهد بی مثال . اهمیتی ندارد که کوه زیر حجاب برف باشد یا سبزه زار ، در محاصره ابرها باشد یا تابش آفتاب ، شروع نکرده نگران پایانی و در انتها دلتنگ قله اش .
نیمه شهریور ماه است و همنوردان آمده اند تا آغازگر صعودی دیگر باشیم . پس از خوشامد گویی و احوالپرسی به سمت اتوبان و جاده های همیشه زیبای طالقان حرکت می کنیم .
قله شاه کرم در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ ، بخش چندار، دهستان کوهسار واقع است . در جنوب این قله روستا ی اسکل دره و ولیان و در شمال آن روستای اورازان قرار دارد.
مسیرهای اصلی صعود به قله عبارتند از :
1- مسیر جنوبی: روستای ولیان-آبادی اسکل دره – دره او دل- یال جنوبی - قله شاه کرم
2- مسیر جنوب شرقی : روستای اسپیداران- پل فلزی- دره جوزه رود- قله شاه کرم
3- مسیر جنوب شرقی : روستای سیرود –یال جنوب شرقی- قله شاه کرم
4- مسیر شمالی : روستای اورازان- یال شمالی- قله شاه کرم
با توجه به خاکی و ناهموار بودن جاده ولیان به سیرود ما مسیر شمالی یعنی روستای اورازان را انتخاب کردیم . اورازان زادگاه نویسنده شهیر جلال آل احمد در مسیر گوران و گلیرد قرار گرفته و شرقی ترین منطقه طالقان می باشد .
اورازان از جمله روستاهای بکر، زیبا، تاریخی و پرآب منطقه طالقان است و به واسط چشمه های جوشان بی شمارش که حتی در سالهای خشکسالی هم پرآب هستند، باغات وسیع میوه و مزارع سرسبز دارد. وجه تسمیه این روستا هم همین پرآبی آن است که اکثریت اورازان را معادل آب ریزان می دانند و البته برخی دیگر هم معتقدند اورازان ، همان افرازان است که به جایگاه بلند و برفرازِ کوهساران، واقع شدنِ روستا اشاره دارد .
پیچ و خمهای طالقان و اورازن را در حالی پشت سر می گذاریم که همنوردان در حال استراحت هستند . هفت و نیم صبح به روستا می رسیم و از کنار امامزاده سید علاالدین عبور می کنیم و وارد باغات زیبای اورازان می شویم .





اما پس از مسیری کوتاه از آنها گذشته و ارتفاع می گیریم در حالیکه دورنمای زیبای روستا پشت سرمان است .


تا پای دکل های برق شیب مسیر کم است و پاکوب ادامه دارد .





صبحانه را در کنار صخره ها در زیر سایه نوش جان می کنیم و پس از آن مراسم دیرینه معارفه اجرا می شود . با هم آشنا می شویم و از خودمان و سابقه کوهنوردیمان می گوییم .


به سمت قله حر کت می کنیم ، شیب تند است و خبری از پاکوب نیست . ﺑﻌﻀﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﺨﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﻫﻨﻮﺭﺩﯼ ، ﺑﺎ ﺷﻮﺧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ : " ﺍﯾﻦ ﺩﯾﮕﻪ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺩﻓﻌﻪ ﺍﻡ ﺍﺳﺖ " اما هنگام رسیدن گویی همه سختی ها فراموش می شود . رسیدن است و صد شوق ، چندین کیلومتر راه پیموده ای برای این رسیدن ، و چه دلنشین و کوتاه است ، اما زیبایی و آرامشی به همراه دارد به اندازه همه عمر . ﺩﺭ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ کنار یکدیگریم ﺗﺎ ﺭﺳﻢ ﻣﺪﺍﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻠﻖ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﻢ . با اعتماد به هم و در کنار هم و با کمک هم بالامی رویم .


باز هم قله و دورنمای زیبای اورازان از یک سو و دره زیبای جوزه رود از سوی دیگر ،علم کوه و شاه البرز از دور خودنمایی می کنند .


تولد یکی از همنوردان را با کیکی بر بالای قله جشن می گیریم و برایش آرزوی صعود به قله های دیگر را داریم .


پس از ساعتی حرکت به سمت پایین را آغاز می کنیم ، با آخرین نگاه به پشت سر ، به آنی تمامی لحظه های شیرین صعود را به خاطر می آوریم .


شیب تند را اینبار با نیت فرود پشت سر می گذاریم ، خسته ایم و چه لذتی دارد ساعتی استراحت زیر سایه درختان کنار چشمه ای که از دل کوهستان می جوشد ، به قول دوستان زندگی ست . نهار را کنار چشمه نوش جان می کنیم و پس از صرف چای و زنجبیل به سمت روستا حرکت می کنیم .


آقای دهقان کاپیتان برنامه کنار امامزاده منتظرمان است . در طول مسیر بازگشت از صدای دلنشین یکی از همنوردان مستفیذ می شویم و حتی متوجه ترافیک اتوبان هم نمی شویم .
و در نهایت روز دیگری را پشت سر می گذاریم پر از خاطره و تجربه و دوستانی جدید .
و باز هم میدان سپاه و البرز من و .....
کوه ها را صعود کنید و نظم و آراستگی آنها را فرا گیرید. آرامش طبیعت در وجود شما جاری خواهد شد همانطور که نور آفتاب بر درختان جاری می شود. بادها طراوت و شادابی خود را در وجودتان خواهند دمید ، در حالی که بیم و پروا همانند برگ های خزان از وجودتان فرو خواهند ریخت .

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

زمان ایجاد صفحه: 0.095 ثانیه