× تصاویر و سفرنامه تورهای بهار 97

سفرنامه تور کوهنوردی صعود به قله آسمان کوه
مورخ 97/3/18
راهنما: مریم فرزام

کوهنوردی تنها ورزش نیست عشق به طبیعت است عشق به پاکی ها ، عشق به زیباییها و کوهنوردی ورزش خصلت هاست . کوهنوردی یعنی ایستادگی ، یعنی خویشتن داری ، یعنی نظم و انضباط ، یعنی استقامت در مقابل سرما و گرما ، کوهنوردی یعنی تحمل مشکلات و سختی ها ، کوهنوردی یعنی پی بردن به رازهای آفرینش ، پی بردن به عظمت و قدرت خالق یکتا .
هیچکس سختی کوهستان را برای دیدن یک منظره تحمل نمی کند قله تنها جایی بر کوهستان نیست . قله درقلب و ذهن کوهنورد جای دارد . قله پاره ای از یک رویاست که به حقیقت می پیوندد و مدرکی مسلم بر این است که زندگیمان با معناست.
صبح روز جمعه هجده خرداد به همراه همنوردان آهنین جان به سمت اتوبان کرج – قزوین حرکت کردیم در حالیکه مقصد روستای هیو بود. تا زمان رسیدن کمی استراحت کردیم .

قله آسمان کوه در عمق رشته کوه البرز قرار دارد لذا جهت صعود و رسیدن به قله نیاز است از قلل کوتاه تر دیگر عبور کرد و یا آنها را دور زد .
جهت ایستادن بر بلندای آسمان کوه دو مسیر وجود دارد ، اول صعود از روستای شلمزار و یال جنوبی و دوم ادامه مسیر به سمت امامزاده موسی و صعود از یال غربی . که ما مسیر دوم را انتخاب کردیم .
هفت صبح به امامزاده رسیدیم پس از خروج از امامزاده زمان آشنایی با همنوردان بود .از خودمان گفتیم و سوابق کوهنوردی و سپس با انگیزه قوی صعود به سمت قله حرکت کردیم . پس از ساعتی حرکت برای نوش جان کردن صبحانه توقف کردیم و بعد از صرف صبحانه ای دلچسب در دل طبیعت با انرژی مضاعف ادامه مسیر دادیم . در طول مسیر بازدیدی هم از چیدن پشم گوسفندان هنگام برخورد با گله های متعدد که برای چرا آمده بودند ، داشتیم و صد افسوس که در بعضی قسمتها ، گله ها از منظره زیبا و سبز مسیر تنها خاک را باقی گذاشته بودند ، هر چند خوشبختانه هنوز هم جلوی رویمان پر بود از آویشن و چای و کوهی و کنگر و دیگر گیاهان و بوی مهربان آویشن قدمها را سست کرده بود . هنگامی که متوجه شدیم یکی از همنوردان پیش بینی چیدن گیاهان را کرده و با این منظور زیپ کیف هم همراه دارد کمی آویشن و چای کوهی چیدیم البته با رعایت اینکه گیاه به هیچ عنوان از ریشه چیده نشود و تنها به کندن کمی از برگها اکتفا کردیم .

باز هم به مسیر ادامه دادیم یک ساعت به قله مانده ضربان قلبمان نه هفتاد است نه هشتاد بلکه پرنده ایست که خود را به در و دیوار سینه می کوبد .

اما به شوق رسیدن به قله و دستیابی به آرامشی که قابل وصف نیست ادامه می دهیم و چه دلچسب است این سکوت و آرامش قله . می دانیم که بعد از فرود باز هم دلتنگش می شویم . دلتنگ همه هیجانش فراز و نشیبش ، صداقت و سنگهای صبورش .

پس از ساعتی استراحت و صرف ناهار و عکاسی در قله با چشم انداز زیبای سد طالقان و شاه البرز سپید پوش به سمت پایین حرکت کردیم . برای فرود نیز دو مسیر وجود دارد . بازگشت به سمت روستای شلمزار و دیگری پیمایش به سمت شرق و فرود از مسیر چشمه ، که مسیر دوم انتخاب شد . پس از فرود از شیب و تحمل خستگیها چه لذتی دارد رسیدن به چشمه ای گوارا و خنک و چه اسم با مسمایی دارد چشمه آب زندگانی که به حق آب زندگانی بود و مرهمی بر پاهای خسته همنوردان با غیرت .

کمی کنار چشمه استراحت کردیم سر و صورتی شستیم و با انرژی دوباره به سمت امامزاده و در نهایت کرج حرکت کردیم در حالیکه قله های بعدی صدایمان می کنند ...