× تصاویر و سفرنامه های تور های تابستان 97

سفرنامه تور آموزشی کودکان روستای سنج
مورخ 97/5/2
راهنما: مهدی کمال زارع

دوم مرداد کوله هایمان را برداشتیم و با کفشهای کتانی قدم در کوچه باغ های روستای سنج گذاشتیم تا سفری مسئولانه را برای شناساندن محیط اطراف به کودکان آغاز کنیم.ابتدا صبحانه را دررستوران نگین برغان صرف کردیم وسپس پس از گذشت از روی سرهه و وامکوه به روستای سنج رسیدیم .

روستایی با سنگفرشهایی زیبا و خانه هایی با تیرهای چوبی و کاه گلی در دل کوه های البرز . خیلی شاد و شنگول ازکنار رودخانه سنج طی مسیر کردیم تا به باغ آقای باستانی میزبانمان رسیدیم. چای آتشی دبش که روی هیزمها درست شده بود به استقبال طبیعت گردان نوجوان آمد.

پس از کمی استراحت و عوض کردن لباسهای آب بازی ،مسیر رودخانه را ادامه دادیم تا به آب بندی با عمق یک متررسیدیم.

اما قبل از آبتنی باید برای گرم شدن آتشی می افروختیم و چه بهتر که با روشهای مختلف چیدمان هیزم برای آتش آشنا شویم .آتش را افروختیم تا آرام آرام آماده پذیرای از اعضای گروه برای ساعتی دیگر که خیس و لرزان از آبتنی باز می گشتند باشد. بعد از کلی آب بازی مهیج لباسها را عوض کردیم کنار آتش، گرم شدیم و چای ذغالی نوشیدیم و پس از کمی استراحت و خوردن تنقلات به سمت باغ میزبانمان بازگشتیم .
وقتی به باغ رسیدیم بوی برنج ایرانی که آبکش می شد یادمان آورد که چقدر گرسنه ایم .اما باید برای سیر شدن هر گروه آتشی می افروخت و اجاقی میزد تا کبابش را آماده کند . جمع کردن هیزم ، اره کردن و برپایی آتش ، اجاق زدن با شور و نشاط انجام می شد.

جوجه ها و گوجه ها کباب شدن و بر سر سفره ها آمدند و پس از دقایقی بشقابهای خالی، که نشان می داد که این غذای در طبیعت چقدر به آنها چسبیده است. حال نوبت فرا گرفتن آموزشهای پیشاهنگی است. آشنایی با گلها و گیاهان منطقه ، نحوه پیمایش کنار رودخانه ،یادگیری چهارگره صخره نوردی و در نهایت بازی سنتی الک دولک برنامه های عصرگاهان بودند. در نهایت به سمت اتوبوسمان حرکت کردیم و در مسیر باز گشت هم کلی بازیهای با حال داخل اتوبوس انجام دادیم و این چنین سفر یک روزه ما به روستای سنج به پایان رسید اما این نوید را می دهیم که با البرز من سفر پایان ندارد.