غار علیصدر و لالجین

غار علیصدر یکی از بزرگ ترین غار های موجود در ایران و جاذبه ای اعجاب انگیزی می باشد که در روستای علیصدر واقع در نزدیکی شهر همدان قرار دارد. طول این غار در حدود 11 کیلومتر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا 2100 متر است.

جالب است بدانید که تنها 3 کیلومتر از این غار زیبا قابل دستیابی بوده و 8 کیلومتر از آن به دلیل دشوار بودن مسیر هنوز کشف نشده است .در تور یک روزه غار علیصدر در تابستان 1402 همراه البرزمن باشید.

مردم روستای علیصدر از سالیان دور به وجود غار علیصدر پی برده بودند و آب آن را مورد استفاده قرار می‌دادند، اما این غار برای اولین بار در سال 1342 توسط 14 نفر از اعضای گروه کوهنوردی مورد بازدید و کاوش قرار گرفت.

به دلیل تنگ بودن دهانه غار که تقریبا 50 سانتیمتر بود، فقط کوهنوردان حرفه‌ای آن هم به سختی می‌توانستند وارد این غار شوند، تا اینکه در سال 1353 عبدالله حاجیلو، رئیس هیئت کوهنوردی همدان، به کمک افراد محلی دهانه این غار را به عرض 5 متر و ارتفاع 3 متر باز کرد، سپس اقدامات لازم برای بازدید از این غار تاریخی همانند بازیابی مسیر، روشنایی و سایر موارد را از سر گرفت و سرانجام در سال 1355 امکان بازدید از غار علیصدر برای عموم مردم امکان‌پذیر شد.

غارها جزو اسرارآمیزترین و جذاب ترین نعمت های الهی هستند. در کشورمان ایران نیز غارهای زیادی وجود دارد که هرکدامشان زیبایی منحصر بفردی دارند. ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است و شامل دالان ها، دهلیزها و تالارهای پیچ در پیچی است که توسط دریاچه بزرگی بخش های مختلف غار به یکدیگر متصل شده اند.

 به همین دلیل باید برای دیدن قسمت های دیگر سوار قایق شوید. این غار زیبا در ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

این غار از دالان‌ها، راه‌های باریک و پر پیچ‌و‌خمی برخوردار بوده و یک دریاچه بزرگ در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است.

جالب است بدانید که عمق این دریاچه در قسمت‌های مختلف بین نیم تا 14 متر است و عمق برخی از حفره‌های زیرزمینی آن تا 40 متر هم خواهد رسید. آب دریاچه غار علیصدر بسیار خنک و زلال بوده و هیچ رنگ یا بوی خاصی ندارد. این غار تاریخی در سال 1387 در لیست میراث طبیعی ایران قرار گرفت

ghar-alisadr
ghar-alisadr

تاریخچه غار علیصدر در همدان

نام اصلی غار علی صدر «غار علی سرد» یا «غار علی سد» بوده که به تدریج اصطلاحا به علیصدر معروف شده است. در فرهنگ جغرافیایی ایران و فرهنگ دهخدا، به نام « غار علی سرد» آمده ولی هر دو این منابع نام اصلی آن را « علی سد» ذکر کرده اند. آنچه مسلم است تا این تاریخ در هیچ نوع مدرک تاریخی نامی به عنوان علیصدر ذکر نشده با این وجود خود اهالی نیز آن را علیصدر می گویند.

قدمت سنگ های تشکیل دهنده کوه غار علیصدر در حدود دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( 190 تا 136 میلیون سال قبل ) تخمین زده می شود

برای اقامت در علیصدر می توانید از مجتمع های اقامتی نزدیک غار استفاده کنید. در این منطقه، هتل، ویلاهای چوبی یک خوابه و دو خوابه، سوئیت های اقامتی و چادر صحرایی برای اقامت تعبیه شده است.

داخل روستا هم خانه های محلی و سوئیت ها و اقامتگاه های بومی مناسبی وجود دارند که می توانید در صورت پر بودن سوئیت ها و ویلاهای غار علیصدر آنجا بروید

لالجین

شهر لاله جین در نزدیکی همدان به شهر سفال جهان شهرت دارد و در فاصله ای کمتر از یک ساعت از غار علی صدر قرار دارد.

از آنجایی که سفالگری در لاله جین پیشینه ای بسیار زیادی  دارد کماکان مردم این منطقه در صنف سفالگری فعالیت میکنند.

با بازدید از شهر لاله جین میتوانید از قدم زدن میان کارگاه ها و خرید سفال توام با استشمام بوی خوش خاک رس لذت ببرید.

اما نکته جالب توجه در رابطه با این شهر این است که، جزوی از تاریخ پر روایت کشورمان هم به شمار می آید از آنجایی که دو بار شاهد حملات سنگینی چون حمله مغول ها به ایران و حمله افغان ها در زمان صفویه به خود و در نتیجه آن ویرانی بوده است.

لذا بازدید از این شهر قدیمی و هنردوست خالی از لطف نیست.

Lalejin

چاپ ایمیل

نماد اعتماد الکترونیک

enamad

ارتباط با ما

    • تلفن : 34213531-026
    • موبایل : 09391725252
    • Email: info@alborzeman.ir
    • کرج، میدان سپاه ، به سمت سه راه گوهردشت ، بعد از خیابان بوستان ، ساختمان گلستان ، واحد یک