تنگه واشی

تنگه واشی از جاهای دیدنی فیروزکوه در استان تهرانه که در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار داره. این جاذبه زیبا میتونه یک گزینه فوق العاده عالی برای گردش توی تابستون باشه.

اصلی‌ترین دلیل دیدار شما از تنگه واشی، می‌تواند فرار از گرمای سوزان تابستان، پیاده‌روی در رودخانه، آب‌بازی، تماشای ۳ کتیبه از دوران قاجار و آب‌تنی در زیر آبشاری زیبا در انتهای مسیر باشد.

برای عبور از مسیر تنگه واشی حتما لباس و کفش اضافی داشته باشید چون بخشی از مسیر را باید در آب طی کنید.

بعد از پیاده روی در تنگه و آب که باعث خنک شدن شما در فصل گرما می شود به آبشاری می رسید که در آنجا می توانید آب تنی کنید تا خنک شوید.

چطوری بریم؟

اگر قصد سفر به تنگه واشی از تهران را داشته باشید، باید از جاده فیروزکوه راهی شوید. برای این منظور، از بزرگراه شهید بابایی به سمت فیروزکوه بروید. شما در فاصله ۲ کیلومتری فیروزکوه و قبل از رسیدن به شهر، با تابلوی تنگه واشی روبرو می‌شوید. این تابلو شما را به یک جاده فرعی به سمت روستای جلیزجند، محل قرارگیری تنگه واشی، می‌برد. پس از طی ۹ کیلومتر، روستایی با دشت‌های سرسبز، مزارع گندم و باغ‌های مصفا ظاهر می‌شود. حالا شما تنها ۴ کیلومتر دیگر تا رسیدن به ابتدای مسیر پیاده‌روی تنگه واشی فاصله دارید.

پس از پیمودن این مسیر، پارکینگ مخصوص تنگه واشی را می‌بینید.

کتیبه تنگه واشی:

هنوز ۱۵۰ متر از تنگه اول را طی نکرده‌اید که به کتیبه‌ای تاریخی و بزرگ با عمر ۱۸۵ سال می‌رسید. فتحعلی شاه قاجار، دستور حجاری این کتیبه در ابعاد ۶ متر در ۷ متر را داده است.

این اثر ارزشمند لحظه شکار آهو توسط فتحعلی شاه را به تصویر می‌کشد. شما در این کتیبه، شاه قاجار به همراه سه پسر خود، عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا و ملازمان وی در حال شکار در دشت ساواشی را مشاهده خواهید کرد. پسران شاه نیز سوار بر اسب بوده و مشغول شکار هستند. وقتی‌که بیشتر دقت می‌کنید، می‌توانید نام حاضران در این صحنه را در اطراف کتیبه مشاهده کنید. نقاشان، معماران و حجاران قاجاری، این کتیبه را در مدت ۳ سال خلق کرده‌اند.

هزینه بازدید:

وقتی‌که به روستای جلیزجند می‌رسید، در ورودی روستا از هر خودرو مبلغی به‌عنوان عوارض دریافت می‌شود. آخرین رقم دریافتی برای ورود به روستا به ازای هر خودروی سواری ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان است.

Image

چاپ ایمیل

نماد اعتماد الکترونیک

enamad

ارتباط با ما

    • تلفن : 34213531-026
    • موبایل : 09391725252
    • Email: info@alborzeman.ir
    • کرج، میدان سپاه ، به سمت سه راه گوهردشت ، بعد از خیابان بوستان ، ساختمان گلستان ، واحد یک