× تصاویر و سفرنامه های تور های بهار 98

سفرنامه تور غار کتله خور و گنبد سلطانیه
مورخ 98/1/11
راهنما: امیر گوهرشناس

مگه میشه نوروز باشه و دلت هوس سفر نکرده باشه... سفر تو نوروز یکی از رسوم زیبای ما ایرانی هاست . امروز هم یک سفر دیگه داره شروع میشه و تعدادی از همسفرای خوب البرز من اومدن تا توی این سفر با هم، همسفر بشیم. 11 فروردین هست و سفر یکروزه ما برای بازدید از غار کتله خور و گنبد سلطانیه برنامه ریزی شده. طبق روال اکثر سفر، حرکت سحرگاه هست تا زمان بیشتری برای دیدن داشته باشیم.
دوستان آمدند و حرکت ما شروع شد. تا زمان رسیده به رستوران برای صبحانه وقت مناسبی است تا همسفران خواب جا مانده از شب گذشته را جبران کنند. در اتوبان قزوین به رستوران مجموعه سمیر گستر رفتیم تا صبحانه مهمان آنها باشیم. بعد از صرف صبحانه سوار اتوبوس شدیم تا با انرژی کامل به سمت غار کتله خور حرکت کنیم. اکنون خورشید طلوع کرده و زمین را با نور خود گرم کرده. یکی از رسوم شیرین سفر، آشنا شدن همسفران با یکدیگر هست که ابتدای هر سفر انجام میشود، بعد از سلام وعلیک و خوش آمد گویی نوبت به همسفران رسید تا یکی یکی خود را معرفی کنند.
دوستان آمدند و از اسم و رسم و نام و نشان خود گفتند، محل تولد و شغل و حرفه هم از مواردی است که هنگام معارفه عنوان میشود، و چه بسا همکاری هایی که از همین معارفه ها به وجود میآید.
ساعاتی از راه به معارفه گذشت و آشنایی ها تقریبا کامل شده بود، تا اینجا نیم بیشتر راه را پشت سر گذاشته بودیم. هوا ابری بود و باران گاهی اوقات جاده را خیس میکرد. در هوای نسبتا سرد بارانی به مجموعه کتله خور رسیدیم، ساعت ورود ما به غار 12 بود و نیم ساعتی زمان داشتیم.
کمی گشت زدیم و پس از چند عکس یادگاری زمان ورود به غار رسیده بود.
وارد دنیای زیرِزمین شدیم تا با زیباییهای آن آشنا شویم. غارها مکانهای تاریکی هستند که برای دیدن آنها باید تجهیزات روشنایی لازم ره به همراه داشت، اما در غار کتله خور مسیرهایی رو که برای بازدید طراحی شده روشن سازی شده و نیازی به تجهیزات خاصی نیست.
دنیای زیرِزمین ، دنیایی کاملا متمایز از دیگر فضاهایی که تا به حال دیده ایم هست، فضایی به دور از نور خورشید و سنگهایی که شبیه هیچ کدام از آنها که میشناسیم نیست.
استلاگمیت، استلاکتیت، ستون، دالان، چاه غار، چاه عمودی و ...... از جاذبه هایی هستند که میتوان آنها را فقط در غارها دید.
غارهایی که بعنوان غار توریستی معرفی میشوند با نورپردازی و سهل کردن مسیر برای بازدید کنندگان میسر شده اند که البته این فعالیت ها باعث آسیب رساندن به غارها نیز میشوند.
حدود 2 ساعت بازدید ما از غار کتله خور طول کشید. از غار که بیرون آمدیم، باران بند آمده بود ولی سرمای هوا بیشتر شده بود، به طوری که نهار را داخل ماشین خوردیم.

بعد از خوردن نهار به سمت شهر سلطانیه جهت بازدید از گنبد بزرگ سلطانیه حرکت کردیم. ساعتی بعد به سلطانیه رسیدیم، گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری دنیا و بزرگترین گنبد از نظر ارتفاع پس از گنبد سانتاماریا دلفیوره فلورانس و پنبد مسجد ایاصوفیه استامبول هست.
این بنای هشت ضلعی باز مانده از دوره ایلخانی هست که به دستور سلطان محمدخدابنده ساخته شده. ابداع گنبد دو پوسته برای اولین بار در تاریخ معماری دنیا در این بنا صورت گرفته است. و گنبد سلطانیه جزء آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو می باشد. از بخش های مختلف گنبود بازدید کردیم، بعضی قسمت ها بدلیل حفظ و مرمت قابل بازدید نبود.

عصر هنگام شده بود و زمان به ما می گفت که باید این گنبد عظیم رو ترک کنیم و به کرج برگردیم. سوار اتوبوس شدیم تا سفر یک روزه ما با کلی خاطره خوبش با رسیدن به کرج به انتها برسه.
راه برگشت را پیش گرفتیم. در راه برگشت با شادی و خوشی های بین راه و سرگرمی سپری شد تا این که پس از ساعاتی به کرج رسیدیم و باید با همسفران خداحافظی میکردیم.