× تصاویر و سفرنامه های تور های تابستان 98

سفرنامه تور غار علیصدر همدان مورخ 1398/06/08

بیشتر
4 سال 7 ماه قبل - 4 سال 7 ماه قبل #2273 توسط travelloug
سفرنامه تور غار علیصدر همدان
مورخ: 1398/06/08
راهنما: علیرضا تراب زاده

سفري به 190 ميليون سال پيش در دوره ژوراسيك ، سفر به غار عليصدر همدان .......
قرار بود روز جمعه به همراه دوستان عزيز سفري داشته باشيم به غارعليصدر همدان و ساعت 4 صبح از خواب بيدار شدم و 5/4 خودمو به دفتر رسوندم و وسايل لازم رو برداشتم و منتظر اتوبوس شديم . اومدم پائين و در كنار همسفران كه منتظر بودن ايستادم و شروع به صحبت كرديم و در همين حين با راننده تماس گرفتم و گفت تا 5 خودشو ميرسونه . ساعت 5:3 بود كه رسيد و بچه ها يكي يكي سوار شدند و همكارم خانم قاسمي شروع به گرفتن آمار و حضور و غياب كرد منم تند تند وسايل لازم رو داخل جعبه اتوبوس گذاشتم . ساعت 5:10 بود كه حركت كرديم و پس از سلام و احوالپرسي و شرح مختصري از برنامه قرار شد تا زمان صبحانه استراحت كنيم و بعد از صرف صبحانه مراسم شيرين آشنائي و اجراي ديگر برنامه ها ... در مسيرمون خانم مدبري هم كه در هشتگرد قرار بود به ما ملحق بشه سوار كرديم و به راهمون ادامه داديم .
ساعت 6:30 بود كه به رستوران رسيديم و به همراه دوستان وارد رستوران شديم و صبحانه مفصلي نوش جان كرديم و به اتوبوس برگشتيم و مهياي ادامه مسير شديم . به همراه همكارم كه مراسم معارفه رو بهشون سپرده بودم همسفران يكي يكي اومدن و خودشونو معرفي كردن منم در كنار راننده حواسم به مسير بود كه اشتباه نريم . بعد از مراسم معارفه و آشنائي با همسفران جديد و خوشحال از ديدار همسفراي قديمي در فضائي دوستانه در اتوبوس و طي مسير ،‌ توقفي كوتاه براي استراحت و سرويس بهداشتي كردیم و مجددا به راه افتاديم . بعد از گذشت ساعتي بين همسفراني كه براي اولين بار به ما ملحق شده بودن مراسم قرعه كشي انجام شد و بين 21 نفر آقاي محمود فرهنگ مهر برنده جايزه سفر اولي ها شد .
ساعت نزديك به 12 بود كه به غار رسيديم ، غار عليصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است . علیصدر همچنین دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است . این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان واقع شده‌ است . ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است . محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد . از مجموعه رشته آبها ، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است . غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است. غار علیصدر بيست و سومين اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
اینجا از معدود غارهای آبی دنیا و تنها غار تالابی ایران است و سنگ های درونش مربوط به دوره ژوراسیک از دوره دوم زمین شناسی ست. پس این سفری‌ست به حدود ۱۹۰ میلیون سال قبل . از ورودی که می‌گذرید ، با فضایی خنک رو به رو می‌شوید و همین باعث میشود گرما را فراموش کنید. دریاچه اینجا ، آبش زلال است ، به طوری که میشود کف اش را هم دید . باید جلیقه نجات بپوشید و سوار قایق شوید و از بین دیواره‌های سنگی بگذرید . در قسمتی باید از قایق پیاده شده و پیاده سفرتان را ادامه دهید . اما نگران نباشید چون دوباره سوار قایق خواهید شد ، از مسیری باریک می‌گذرید ، از جایی که از خیل زیاد قایق‌ها هم دیگر خبری نیست.
آب دریاچه غار از چشمه‌های زیرزمینی و ریزش آب از سقف و دیواره‌ها تامین می‌شود. در این آب هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند ، نه شور است و نه رنگی دارد ، آبی که در بعضی جاها عمقش به ۱۴ متر نیز می‌رسد . تاکنون ۱۴ کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها ۴ کیلومتر آن نورپردازی شده است و بقیه اش تاریک است.
گذشتن از دالان‌هایی پیچ در پیچ با سقف بلورین ، دهلیزها ، پیچ و خم‌های مسیر ، قایق‌سواری در آبی زلال و بین قندیل‌ها که گذشت زمان آنها را به شکل‌های مختلف درآورده ، از چیزهایی‌ست که در این مکان انتظارتان را می‌کشد . اسم‌های عجیبی هم که روی تابلوها می‌بینید معرفی کننده شکل‌های عجیب سنگ‌هاست ، اسم هایی مثل میان ستون ها ، پنجه عقابی ، پنجه اژدها و …




پس از هماهنگي لازم و تهيه بليط ساعت 12:30 وارد غار شديم و پس از كمي پياده روي در مسير غار به قايق ها رسيديم و به علت ازدحام بازديد كنندگان ساعت 2 بعد از ظهر سوار قايق ها شديم و مبهوت عظمت و قدرت خداوند گشتيم.


در تالار قنديل صداي خنده و شادي بچه ها رو مي شنيدم و حسابي كيفور شده بودن . داستان كشف اين غار خيلي جالبه و به اين صورته كه اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات قبلی و همراه بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب ، با عبور از دریاچه ، از شعبات و تالارهای مختلف آن بازدید کنند و زیبایی و عظمت داخل آن را ببینند و اولین اطلاعات را از وسعت و ژرفای دریاچه و طول و عرض و عمق و ارتفاع غار بدست آورند . علیرغم انتشار خبر این بازدید و بازدیدهای متعاقب ، تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و در حدود ۵۰ سانتیمتر بود و دسترسی به داخل غار تنها توسط کوهنوردان حرفه‌ای ممکن بود ؛ تا اینکه آقاي عبدالله حاجیلو که از سال ۱۳۴۱ ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت و از جلب توجه مقامات برای توسعه غار مأیوس شده بود ، شخصاً دست به کار شد و با مقبولیتی که در شهر و استان داشت با کمک مردم محلی و استفاده از بازوی هیئت کوهنوردی و انجمن شهرستان و استان ، سرانجام دهانه غار در اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز شد. در سال بعد ، با بتون‌ریزی قسمتی از کف غار ، مسیر خشکی نیز برای راهپیمایی در غار ایجاد شد و سپس با تجهیز غار به چند قایق و نیز تأمین روشنایی داخل آن ، در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و بلیط های چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت بدنی همدان گردید.
موفقیت عبدالله حاجیلو در توسعه و معرفی غار تا حدی بود که شاه را نیز برای بازدید از غار در ۵ مهرماه ۱۳۵۵ ترغیب کرد که طی آن مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به علیصدر و روستاهای اطراف و آسفالت راه‌های دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام شود.
كلي پله نوردي كرديم و از فضاي زيباي غار لذت برديم و به قايق ها رسيديم و در صفي طولاني منتظر قايق ها شديم .






يه ماشاالله حسابي به خانم نازيار كه مادرشون خانم اشجعي رو همراهي و كمك كردن تا بتونن از كل غار بازديد كنن . قايق ها اومدن و سوار شديم و به سمت خروجي غار برگشتيم . حدود ساعت 4:15 بود كه از غار خارج شديم . اولين گروهي كه از غار خارج شد خانواده آقاي نيري بودن به همراه همسرشون و فرزندانشون شهاب و شيده . همسفران يكي يكي رسيدن ، خانم ها ساساني ، خانم صمدي ، خانم غلامي و همراهانشون آقاي اسماعيلي مهربان ، شقايق كه هواي غار خيلي حالشو بد كرده بود و آقاي حسيني به همراه خانواده عزيزشون و تك تك دوستان كه دوست دارم اسم همه رو نام ببرم ولي مجالي نيست . همه اومدن و قرار شد كه تا ساعت 5:30 زماني داشته باشيم براي استراحت و سرويس بهداشتي و صرف ناهار و خريد سوغات در بازارچه صنايع دستي و مجددا همه جلوي دهانه ورودي غار جمع بشيم .
ساعت از 5:30 گذشته بود كه به سمت اتوبوس رفتيم و با ده دقيقه تاخير سوار اتوبوس شديم . آماده برگشتن شديم بعد از ساعتي استراحت در فضائي شاد سرحال گشتيم و در جوي پر از انرژي و نشاط متوجه گذر زمان نشديم . توقفي كوتاه كرديم براي گازوئيل و استراحت . مجددا ادامه داديم . فضا ديگه در حال تركيدن بود و هر چي انرژي بود تخليه شد . كلي به همه خوش گذشت و كلي از صداي خوش و هنر سيمين خانم لذت برديم و استفاده كرديم .
نوبت به مسابقه و بازي رسيده بود كه اين بار هم مراسم مسابقه رو مثل معارفه به خانم قاسمي سپردم چون شديدا ميل به پيشرفت و كسب تجربه داشت و خدا وكيلي هم خوب از عهده برنامه ها بر اومد و به خوبي اجرا كرد و در اين مسابقه پانتوميم هم كه بين كل مسافرين اتوبوس برگزار شد خانم سپيده تيموري برنده شد . مباركتون باشه خانم تيموري .
هشتگرد با خانم مدبري آرام و صبور خداحافظي كرديم و ساعت از 12:30 گذشته بود كه به كرج رسيديم و ساعت 00:45 بامداد در ميعادگاه هميشگيمون البرز من پياده شديم و خداحافظي كرديم و آرزو كرديم باز هم با هم همسفر بشيم .
در نهايت از همه همسفران عزيز و وقت شناس و پر انرژي ،‌كاپيتان اسلامي خوش اخلاق ، همكار خوبم خانم قاسمي تشكر ميكنم كه به من كمك كردن تا بتونم وظايفم رو به خوبي انجام بدهم .
به اميد ديدار همگي دوستان در تورهاي آينده و در نهايت ، به قول سعدي شيرين سخن :هر كه سفر نمي كند ، دل ندهد به لشكري
خدانگهدار و به اميد ديدار
Last edit: 4 سال 7 ماه قبل by travelloug.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

زمان ایجاد صفحه: 0.102 ثانیه