× تصاویر و سفرنامه های تور های زمستان 97

سفرنامه تور تالاب میانکاله و جزیره آشوراده
مورخ 6 الی 97/10/7
راهنما: سحر بوذری

ساعت ۴:۲۰ بامداد ششم دی ماه نود و هفت با همسفران گل البرزمن راهی سفری متفاوت شدیم. پس از استراحتی کوتاه و صرف صبحانه و دیدن شکوه دماوند،به معارفه یار نشستیم.در طول مسیر، با اردلان به زمان جنگ جهانی دوم رفتیم و پس از عبور از پل پیروزی، اسپهد خورشید را دیدیم.
بعد از توقفی کوتاه، با خواندن اعترافات آقای سلوس،از پرنده نگری گفتیم .شوق دیدارمان با دلبرکان مهاجر افزون و انتظار سخت... برای کوتاه کردن زمان انتظار، ساعتی با رقابت پانتومیم تیم هاشم و تیم واریان به خنده و شیطنت گذشت. به گلوگاه رسیدیم و اکبرجوجه، غذای محلی استان مازندران، انرژی مان را تقویت کرد.
ساعت۱۴:۳۰ به بندر ترکمن رسیدیم و پس از چرخی یک ساعته در بازار محلی ، سوار بر قایق ها به جزیره آشوراده رفتیم.
به جزیره که رسیدیم، خورشید در حال غروب بود. فرصت را غنیمت شمرده و به تماشای غروب خیال انگیز جزیره نشستیم
که وصف زیبایی آن در کلام نمی گنجد.

قرقاول دیدیم و پیتل را. (گراز جزیره)
سگ های محلی به استقبال مان آمده بودند و ما را تا اقامتگاه مشایعت کردند. به خانه که رسیدیم سید با چای داغ انتظارمان را می کشید. بعد از صرف چای و جا به جایی وسایل در اتاق ها، به حیاط آمدیم. قیر ممسنی مجلس را دست گرفته بود و سایر همسفران هم غرق در شادی و خنده .
سید نیز مجال کوتاهی یافت و توضیحاتی در مورد فضای آشوراده و قدمت و وضعیت سکونت آن داد.
ساعت ۲۱ شام خوردیم. آقا فرشید حسینی که از بازار ماهی فروشای ترکمن کلی ماهی خریده بود، مشغول پاک کردن اونها شد و پویا و اردلان و بهزاد هم مشغول آماده کردن آتیش. کباب کردن ماهی ها یکساعتی طول کشید ولی ارزش انتظار رو داشت. انصافاً که آقای حسینی دستپخت عالی داره و ماهی کباب رو که برکت زیادی هم داشت هم همسفرا و هم خانواده سید نوش جان کردن و کلی کیف کردن.
ساعت ۲۲:۳۰ اقامتگاه غرق در سکوت و همسفران برای خواب آماده میشدن. اتاق ها نوستالژیک با بخاری نفتی، ساده بودند اما گرم .
صبح روز جمعه هفتم دیماه ساعت ۵:۳۰ از خواب بیدار شدیم. چون هوا غبار صبحگاهی داشت ،برنامه دیدن طلوعمون لغو شد. تصمیم گرفتم برای اینکه زودتر به دیدن پرنده ها بریم، به کمک سید و خانومش برم تا صبحانه رو زودتر آماده کنن. تو این فاصله آقا پویا زحمت همراهی بعضی از همسفرای علاقمند رو تا ساحل کشید و گشت کوتاهی زدند.

بعد از آماده شدن صبحانه، به طبقه بالای اقامتگاه رفتیم و تلسکوپ رو برای دیدن پرنده ها آماده کردیم.
فلامینگو، عقاب دریایی دم سفید،...
همسفرانی که تا ساحل رفته بودن و اونهایی که تازه بیدار شده بودن، یکی یکی به طبقه بالا اومدن و با دیدن تصویر پرنده ها در تلسکوپ به وجد آمدن. اما این همه داستان نبود...
بعد از صرف صبحانه و غذا دادن به پیتل و خونواده اش که خیلی هم جالب و هیجان انگیز بود، دوربین هامونو برداشتیم و به همراه سید به قلعه روسهای جزیره رفتیم. توضیحاتی در مورد قلعه شنیدیم و از سید جدا شدیم و گشت پرنده نگری مون رو شروع کردیم.

فلامینگو
آووست
کاکایی خزری
قرقاول
و شوق همسفرا برای دیدن گونه های جدید تر با ابراز احساساتی که همه از اعماق وجود بود، بیشتر و بیشتر میشد.

ساعت ۱۲:۱۵ گشتمون رو با عکس یادگاری در ساحل زیبای آشوراده پایان دادیم و به اقامتگاه برگشتیم. خانوم سید برامون چکدرمه (غذای سنتی بندر ترکمن) توی قابلمه سنتی خودشون آماده کرده بود که بسیار هم خوشمزه بود. ساعت ۱۳:۳۰ بعد از صرف ناهار و جمع کردن وسایلمون، با خونواده سید (ابوالفضل و محدثه،راهنماهای کوچک جزیره) خداحافظی کردیم و راهی کرج شدیم.

در مسیر برگشت باز از پرنده ها و سختی های مهاجرتشون گفتیم . از ارزش اکولوژیک شون و اینکه چقدر به حفاظت نیاز دارن. مسابقه برگزار کردیم، شعر خواندیم و خاطره بازی کردیم.
ساعت ۲۳ هم با بدرقه همسفرای گل ، سفر دوم پرنده نگری سال ۹۷ را به پایان رساندیم. در پایان از همه همسفرای دوست داشتنی بابت حضورشون و اینکه دومین سفر پرنده نگری سال ۹۷ رو موندگار کردن ،
از آقای ملاحسنی و حسینی که حضورشون دلگرمی و نقطه قوت سفر بود و از اردلان که با تلاش و صبوری و ثبت عکس های خاطره انگیز سفر رو موندگار کرد، تشکر میکنم.