× تصاویر و سفرنامه های تور های زمستان 98

سفر نامه تور پرنده نگری تالاب بوجاق
مورخ: 1398/10/13
راهنما: سحر بوذری

بامداد سیزدهم دیماه است و هوا کمی سرد... همسفران به نوبت می آیند و سوار بر اتوبوس می شوند.‌.. با لبی خندان و چشمانی غرق در هیجان.
امروز تور متفاوتی داریم. امروز برای دیدار دلبرکان مهاجری می رویم که کیلومترها راه را از سیبری آمده اند تا خستگی پرواز از تن بیرون کنند.
امروز به پارک ملی بوجاق می رویم برای پرنده نگری ....
پس از آنکه همه همسفران آمدند ، حرکت کردیم. سمیه و شبنم جان را در مسیر سوار کردیم و به سمت قزوین راه را ادامه دادیم .
ساعتی که گذشت ، توقف کرده و صبحانه مفصلی نوش جان کردیم.
سپس به مراسم معارفه پرداختیم و با همسفران جان آشنا شدیم و این سوال که دوست دارید چه پرنده ای را ببینید و زیباترین پرنده ای که تاکنون دیده اید، چه بوده؟
بعد از مراسم معارفه ، چند آهنگ دلنشین گوش دادیم و استراحتی کردیم.
پس از توقفی کوتاه و صرف میان وعده، از پرنده نگری و نقش آن در حفاظت ز محیط زیست گفتیم و نکات مهم سفر را آموزش دادیم.
ساعت ۱۰ به ورودی پارک ملی بوجاق رسیدیم. لباس های استتار و چکمه ها را پوشیدیم و آماده حرکت شدیم. سوار بر نیسان شدیم.نم باران بر روی صورتمان می نشست و لطافت دلنشینی به پوستمان میداد.

پس از نیم ساعت به ابتدای مسیر پیاده روی رسیدیم. توضیحات لازم جهت پیمایش را به همسفران داده و حرکت کردیم.
در مسیر از لابلای بوته ها صدای سینه سرخ به گوش می رسید. کمی توقف کردیم و در سکوت این پرنده زیبا را دیدیم.
کیاوش که بسیار علاقمند بود سعی در نشان دادن این پرنده به سایر همسفران داشت. در حمل تلسکوپ هم بسیار همیار بود که تلاشش ستودنی است.
سپس به ابتدای تالاب رسیدیم. از پشت بوته ها تعداد زیادی از پرندگان را دیدم که مشغول استراحت هستند.
پس از همسفران خواستم تا تنظیم تلسکوپ، صبوری کنند و پشت بوته ها پنهان بمانند.
تلسکوپ که بنا شد، رخ زیبای پرندگان را یکی یکی به همسفران نشان دادیم و صدای هیجان و لذتشان، خستگی از تنمان بیرون کرد...

وای خدای من... اینو...
اصلأ فکر نمی‌کردم انقدر زیبا باشن...

نگاهم به طبیعت کامل عوض شد ...
آقای امینی زاده که کتابدار بود، رکوردهایمان را با اشتیاق ثبت می کردند و هر از گاهی نکاتی را برای همسفران تکرار میکردند. سپاس بابت محبت شان...

مشغول یافتن پرنده جدید برای همسفران بودم که ناگهان چشمم به یک کاکایی سر سیاه بالغ افتاد که بال میزد ولی پرواز نمی‌کرد.
خوب که دقت کردم ، ناگهان دیدم که پایش در دام گیر کرده و توان پرواز ندارد.
آه از نهادم بلند شد. با سرعت اردلان را صدا کردم و پرنده را از تلسکوپ نشانش دادم. او هم معطل نکرد و با چند تن از همسفران جسور و مهربان ، تیم نجات را تشکیل دادند و به سمت پرنده رفتند.

تیم نجات:
اردلان ،مهدی، رسول، حسین، آقای نزدیک بین و خانم رضا زاده

آقا شاهرخ که با کلام دلنشین و لحن شوخی نیت کرده بود پرنده را برای ناهارش کباب کند، بیش از همه نگران کاکایی بود و مدام از تلسکوپ نگاه میکرد تا آزاد شدنش را به چشم ببیند.
و این اتفاق مهم به دست تیم نجات افتاد
لذتش به همه همسفران رسید.
پس از این اتفاق خوشایند ، محیط بانان پارک به ما رسیدند. گپی دوستانه زدیم و با خبر شدیم که آنها هم قوی گنگی که در دام اسیر شده بود را تیمار کرده اند و تصمیم به رهاسازی دارند.
به همسفران پیشنهاد دادم که به محیط بانی برویم و این قوی زیبا را از نزدیک ببینیم.
همه استقبال کردند و سوار بر مرکب های آبی مان به محیط بانی رفتیم.
پس از آنکه آقای آذرنژاد ، محیط بانی باسابقه و دلسوز منطقه ، توضیحاتی را در مورد دام ها و نحوه شکار پرندگان مهاجر دادند، عکسی به یادگار گرفتیم و شاد و سرخوش خود را به ساحل زیبای دریا رساندیم.

چند نفری از همسفران مشغول صرف ناهار شدند .
آقا رضا و فاطمه جان هم مشغول عکاسی از پرندگان ساحل و زویا مشغول عکاسی از ساحل و صدف های زیبایش.
پس از توقفی نیم ساعته عکسی گروهی به یادگار گرفتیم و سوار بر نیسان به سمت اتوبوس بازگشتیم.

به اتوبوس که رسیدیم ، باران که با رسیدن ما به پارک بند آمده بود، دوباره باریدن گرفت و مسیر بازگشت را زیباتر کرد.

پس از استراحت و توقفی برای صرف میان وعده ، مسیر بازگشت را به بازی و شادی گذراندیم و آقا پیمان، آقا رضا برندگان مسابقه بادکنک شدند و زویا جان برنده قرعه کشی همسفران سفر اولی مان.

ساعت ۲۱:۳۰ به دفتر البرزمن رسیدیم و همسفران جان را تا دیداری دوباره بدرود گفتیم.

در پایان از همراهی اردلان و آقا مهدی کمال تشکر را دارم و برای همه موجودات آرزوی آرامش و آزادی میکنم.