× تصاویر و سفرنامه های تور های پاییز 97

سفرنامه تور رشت و بندر انزلی
مورخ 97/9/23
راهنما: شاهین جهانپور

پدر اولین ساعت روز جمعه بیست و سومین روز از ماه آذر سفر خود را مقصد شهر انزلی و شهر رشت شروع کردیدم...
مقصد اول ما تالار شهر قزوین بود تا صبحانه را نوش جان کنیم سپس راه خود را به مقصد انزلی ادامه دادیم و حال نوبت مراسم زیبای معارفه بود تا با هم آشنا شویم ....
به شهر انزلی رسیدیم ودر کنار موج شکن قدمی زدیم .

در این زمان بعضی از همسفران مشغول به قایق سواری شدن که تجربه خوبی بود...
بندر اَنزَلی یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری،از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های ورزشی در ایران است، و بخش مرکزی شهرستان انزلی محسوب می‌شود. مردم انزلی گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند.
این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر(کاسپین) است و در استان گیلان واقع شده‌است. شهر انزلی پس از مرکز استان (رشت) پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و یکی از متراکم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می‌شود.
انزلی در غرب استان گیلان قرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بین‌المللی بندر انزلی از چند جزیره وشبه جزیره تشکیل شده‌است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند. نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده‌است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاری از زمان‌های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت یافته بود و اهالی این شهر به واسطه بندری بودن، بسیار زودتر از سایر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند.

حال از انزلی خداحافظی کردیم کم کم صدای شکم ها به گوش می رسید در محلی زیبا هم راه با موسیقی زنده ناهاری نوش جان کردیم و به سمت شهر رشت روانه شدیم و تا آن شهر زیبا دیدن کنیم.
ساختمان شهرداری و برج ساعت آن که نماد شهر رشت می‌باشد و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌باشد.

مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰ ه‍. ش) احداث شده‌است. برج ساعت شهرداری که نماد شهر رشت محسوب می‌شود، به هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگرگیلان در سال ۱۳۶۹ آسیب دیده بود که چندی بعد به صورت سابق بازسازی گردید. مجموعه شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پس از دیدن از و قدم زدن در میدان شهرداری و کلی عکس گرفتن به سمت کرج رهسپار شدیم در منجیل توقفی برای خرید سوغات داشتیم و همچنین پذیرای که در حال و هوا می‌چسبند و در مسیر برگشت به خواندن ترانه های قدیمی و مرر خاطرات خوب از قدیم گذراندیم تا رسیدیم.